Med lymfebein til Gaustatoppen

Kun ett lite stykke før jeg var helt oppe på Gaustatoppen , så sa lymfebeina mine stopp. Jeg gråt noen bitre tårer der jeg satt i steinrøysa, og jeg kjente litt på følelsen av nederlag. Skulle jeg virkelig gi meg få meter før jeg faktisk var helt på toppen? Jeg har ikke til vane å gi meg, men beina ville ikke mer. De orket ikke mer oppover i tunge, bratte, og steinete partier. Jeg skulle jo ned igjen også. Så etter ca 12000 skritt opp mot toppen, og 4,6 km i ei løype ingen kan kalle for en søndagsskole, så bestemte jeg meg for at jeg ikke nådde helt på toppen, men for en spetakulær utsikt , for en natur, og for en personlig seier!

Forrige lørdag nådde jeg nesten Gaustatoppen. Vi var på hytte på Gaustablikk, og mens min bedre halvdel fisket, så ville datteren min at vi skulle gå til Gaustatoppen. Man kan jo bli svett bare av tanken. Jeg har en sterk allergi for bakker, så at jeg sa ja, det skjønner jeg ennå ikke. Lysten var der ikke nettopp pga min bakkeallergi, men så er det denne stemmen inni deg som sier at dette skal du faktisk gjøre. Om lysten ikke er der, så skal du slite deg gjennom det. Så lørdag formiddag den 24.juni parkerte vi nede ved Gaustatoppen, og vi var langt i fra de eneste som skulle bruke store deler av lørdagen på å gå. Det krydde av mennesker der, og det føltes i perioder som om man gikk i kø.

Jeg har aldri hatt noe stort ønske om å gå toppturer, men det er noe med å gjøre det for å utfordre seg selv. Kondisjonen bør være sånn tålig bra etter mye kondisjonstrening, så jeg var ikke redd for ikke å klare det, og de to unge loppene som gikk sammen med meg var tålmodige, og istedenfor å gå til toppen i sitt raske tempo, så ventet de tålmodig på meg. Da vi stod nede ved bunnen, og jeg så oppover den løypa vi skulle gå, så hadde jeg nok mest lyst til å snu. Det var oppover så langt øye kunne se, og stigninger var vel det eneste det var mye i tillegg til steiner, masse steiner.

På forhånd hadde jeg hørt med ulike personer som alle har gått til Gaustatoppen. Alle hadde ulike svar når det kom til hvor krevende turen var. Turistforeningen hadde i sin informasjonsbrosjyre stemplet turen som krevende, så jeg gikk ut i fra at det var en tøff tur når jeg med friskt mot startet nede i bunnen, klar for å bestige toppen.

Det var en krevende tur. Det var stigning hele veien, og det var neste bare partier med steiner. Noen steder måtte jeg sannelig også ta frem klatrekunnskapene mine, og med tunge lymfebein, så er ikke klatring en av favorittene mine, men jeg klatret, og kom meg opp i de partiene også. Oppover til Gaustatoppen  gikk vi i samlet flokk. Her var tålmodige barn sammen med foreldre som vel helst var der for sin skyld, ikke barnas. Der var nok en del slitne, og  tverre barn man møtte underveis. Spreke pensjonister var der også endel av. Hovedgruppen lå nok mellom 25-50 år, og det var godt turvante mennesker, og så var det oss som bare ville gjennomføre for og kunne si at vi hadde vært der, vi som ville utfordre oss selv, vi som ville puste, og slite. Når rett skal være rett, så var det nok mange som ikke så på turen som like utfordrende som meg naturlig nok. Min vekt var nok en del høyere enn de fleste andres, og der var få overvektige personer å se både på turen opp, og turen ned. Jeg tror jeg møtte på to andre overvektige, så da kjente jeg litt på stolthetsfølelsen over at jeg prøvde  å gjennomføre.

Det var en slitsom tur. For meg var den krevende, og jeg hadde et par ganger lyst til å gi opp. Beina var så slitne. Jeg prøvde et par ganger å fortelle datteren min at vekta at jeg har i mine lymfebein nesten er hennes totale vekt, så det burde jo si mye om hvor tungt det er for meg å få beina med meg kontra en person som ikke har de samme utfordringene. Selv om det var tungt som bly å løfte disse tunge beina, så trasket jeg oppover, og oppover med Gaustatoppen som mål. Værgudene var på vår side selv om vi kjente vinden godt. Med Sirdaljakken fra Stormberg som en god turkamerat på min vei oppover, så gjorde det lite av det blåste.

Kun ett lite stykke før jeg var helt oppe på Gaustatoppen , så sa lymfebeina mine stopp. Jeg hadde ikke sjans til å nå selve toppen. Jeg hadde kanskje 300 meter igjen å gå, men samtidig, så hadde jeg vel det bratteste partiet igjen. Lymfebeina var dønn slitne, og jeg visste at jeg måtte gå ned igjen også, så valget ble tatt om at jeg nesten nådde toppen. Der og da var nesten ikke godt nok. Jeg var så sur på de fordømte, tunge beina, og der oppe i steinrøysa gråt jeg noen bitre tårer – det føltes som et nederlag og ikke nå helt på toppen.

Følelsen av nederlag ble likevel fort snudd til seier!
For tre år siden hadde jeg aldri drømt om at jeg noen gang skulle gå en så krevende tur. For tre år siden hadde jeg heller ikke klart å gå mer enn noen få meter av en slik tur.
Så istedenfor å føle på nederlag over at jeg ikke kom absolutt helt opp, så er jeg innmari stolt over at jeg faktisk gikk denne krevende turen til Gaustatoppen. Det som er en selvfølge for mange er ingen selvfølge for meg.
Turen til Gaustatoppen er et bevis på at trening, og livsstilsendringer har gitt resultater   For meg ble det en stor, personlig seier. Turen er et resultat av en tøff, og spennende reise jeg har hatt gjennom de siste tre årene. En tur jeg aldri hadde klart å gjennomføre når jeg både utrent, og så mye tyngre enn jeg er i dag. Turen beviste hvor langt jeg har kommet, og den beviser at det som ser umulig ut, faktisk er mulig. Jeg var stolt der jeg tørket tårene i steinrøysa, og fant frem smilet. Jeg klappet meg forsiktig på skuldren, og sa : ” Innmari bra jobbet, Heidi – du har all grunn til å være stolt.”

1. 😊👌HURRA. Hvor flink du er syns jeg, gjøre denne turen sammen med datteren din selv om du viste det kom til å bli en stor utfordring for deg. Vær stolt av deg selv som klarte det du gjorde🌞 neste år etter enda mere trening kanskje du kommer litt lengre 😎 ha en fin sommer med mange utfordringer 🌻🌼🌞

2. Fantastisk tøff du er😎Klart du må være stolt…. prøv igjenom et år så tenker jeg du når toppen😎Lykke til å ha en fin søndag

3. Så utrolig tøff du er. Dette er virkelig noe du kan være stolt av. Jeg heier på deg Heidi. Fortsatt god helg🌞

4. Heidi, du er en god kilde til inspirasjon 😊 tusen takk.
      Ønsker deg en usedvanlig deilig søndag 🍀🌞

5. Hei Heidi!
      Vi møtte deg faktisk da du var på vei opp og vi på vei ned. Vi snakket om hvor imponert vi var over deg, der du trasket oppover.😀 Jeg hadde jo selv vært oppe og kjent på stigningen. Jeg vet også veldig godt hva det innebærer å flytte en stor kropp i oppforbakker 😰 Synd du ikke kom deg opp, men kult at du kom så langt du kom. En annenn gang klarer du det, og så kan du bestemme deg på forhånd for å heisen ned igjen 👍

6. Man kan jo ta heisen opp og gå ned og da. Kjempefin tur det og. Og da kan man få med seg toppen og. 🙂

7. Wenche Lind: Man kan absolutt ta heisen ned. Må innrømme at jeg ikke er helt klar for å ta den altså…tror jeg lett kan få litt panikk 🙂 Hadde nok uansett ikke gått det siste stykket opp når beina var som de var, men selv om jeg i dag sier aldri mer, så skal man aldri si aldri 🙂
      Ønsker deg en nydelig dag, Wenche!!

8. Anonym: Hei!! Så fantastisk at du faktisk så meg på vei oppover til Gaustatoppen!! Det var moro 🙂 Fortalte det til datteren min, og hun svarte at hun håpte dere så meg i et smilende øyeblikk hehe. Det håper jo jeg og da, for jeg kjente at jeg ble litt gretten når det var på det tyngste 🙂 Utrolig fint å høre at dere var imponert. Sånt gir jo motivasjon.
      Etter noen bitre tårer i ei steinrøys der, så klarte jeg heldigvis å se hvor utrolig bra innsats dette var av meg. For tre år siden hadde jeg klarte noen meter, og nå var jeg nesten oppe 🙂 Har sagt aldri igjen, men vi får se…heisen tror jeg ikke er noe alternativ, for jeg kan se for meg at jeg kan få litt panikk der inne…

Ønsker deg en nydelig dag!!

9. Hillgunn: Tusen takk for fine ord, Hillgunn! Jeg er glad for å ha deg i heiagjengen min 🙂 Ble noen bitre tårer med en gang, men så kom stolthetsfølelsen. Med mine, tunge lymfebein, så var dette en stor, personlig seier 🙂

Ønsker deg en nydelig tirsdag i sola 🙂

10. Sylvi: Etter noen tårer, så fikk jeg følelsen av stolthet. Det å komme så langt var en stor, personlig seier. Har sagt aldri igjen, men man skal kanskje ikke si aldri…men akkurat nå tviler jeg 🙂 Heisen tror jeg hadde gitt meg litt klausfølelse…