Er det fett å bli slank

Akkurat sånn lød overskriften på en artikkel jeg leste her om dagen. Overskriften fenget min oppmerksomhet, og jeg leste med nyskjerrighet videre. Jeg ble sittende å tenke, for artikkelen omhandlet ett utrolig viktig tema, et tema jeg også har blogget om flere ganger, men som vi nok aldri kan få satt nok fokus på. Stadig leser jeg om personer som trodde veien til lykke var å  bli slank, og stadig leser, og hører jeg om personer som sliter psykisk fordi lykken ikke lå i den slank kroppen.

Veldig mange slankeopererte opplever depresjoner fordi livet ikke ble så enkelt som de hadde trodd, og fordi en slank kropp ikke ga de følelsen av lykke. Mange sliter mer etter en operasjon enn før. For det er vel nettopp sånn de fleste av oss tror det skal bli når man bare klarer å gå ned nok i vekt. Da skal det rett, og slett bli fett å være slank. Man får kroppen man så lenge har ønsket seg, man kan kjøpe klær på ordinære butikker, man får alle de deilige kommentarene om hvor godt man ser ut, og hvor slank, og fin man er blitt. Jeg tror nok kan i en periode blir litt høy på seg selv. Man blir nok rusa på seg selv, og livet som slank, rusa på den nye kroppen. Alt dreier seg plutselig om deg, og det er deg du ønsker fokuset skal være på, men når alt dette legger seg, og kommentarene stilner, da kommer også utfordringene. Man ser seg selv i speilet, og lurer på hvem man er. Mange opplever en identitetskrise. Man ser en slank kropp, og meter med løshud, men hodet, og tankene er akkurat de samme som før man mistet alle kiloene… Kilo, og lykke går hånd i hanske, i alle fall er det akkurat det vi tror. For hver kilo man mister, jo mer lykke føler man, eller jo, nærmere den store lykken er vi. Det hjelper lite hva folk rundt en sier, eller hva de skriver om i magasiner, og aviser – vi streber etter den slanke kroppen, og med den slanke kroppen, så kommer den rosa, store lykken, og livet vil bli en dans på roser. Vi vet vel egentlig at dette ikke stemmer, men vi klamrer oss til håpet likevel.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har strebet etter lykken i form av utallige mandags slankekurer. Lykken lå verken i cm jeg mistet, eller kilo jeg tok av, men det skjønte jeg ikke. Jeg kavet etter en lykke jeg egentlig hadde, men som jeg likevel ikke så , og jeg følte den vel ikke slik jeg burde ha gjort heller. Den var liksom rett foran nesen på meg. Jeg hadde ikke trengt og verken sulte meg, eller trene sånn halvhjertet rundt på diverse treningsstudioer for å finne det jeg egentlig søkte etter. Jeg kan bli så sint på meg selv, ja, rett og slett forbanna fordi jeg lot meg selv holde på slik. Jeg var ikke lykkelig når jeg hver mandag startet på an igjen. Jeg var heller ikke lykkelig når jeg sint, og sur presset meg selv på trening. Vel, har jeg alltid vært dårlig i matte, men hvorfor kunne jeg ikke ha lagt sammen en, og en lenge før jeg faktisk klarte å gjøre det?

Er ikke alt fryd og gammen da, bare man går ned i vekt og blir slank? Jeg har i mange år trodd at lykken med stor L, det var å bli slank. Alt ville bli bra, og livet ville bli en dans på roser. Du verden så mye tid jeg har kastet bort, og du verden så feil jeg tok. Jeg trodde at alle ville se meg på en annen måte, blikkene ville bli flere, og jeg ville nok bli mye mer interessant som person om jeg ble slank. Bort med negative tanker, og dårlig selvtillit. Selvfølelsen ville blomstre – det var egentlig ingen haker med å bli slank. Livet ville bli rosa! Går det an å være så naiv å tro på noe slikt? Kanskje er man naiv, men er det så rart det da når ukeblader, magasiner, og aviser propper oss fulle av nettopp det budskapet? Store overskrifter om trening, og mat, og i tillegg, så er det så enkelt å få denne slanke, perfekte kroppen! Vi overvektige vi kan alt om mat, og trening vi! Vi har telt kalorier, og gått på Grete Rhode kurs i en mannsalder – dette kan vi! Vi har løftet vekter, gått milevis på tredemøller og rodd de fleste hav. Egentlig er det vi som er ekspertene, i alle fall om vi kommer til teorien. Praksisen derimot, den hadde vi aldri bestått. Vi hadde aldri fått noe fagbrev. Det hadde blitt stryk etter stryk, og så kan man lure på hvorfor det er så vanskelig å sette teori ut i praksis. Vi vil heller aldri bestå praksisen om vi ikke jobber for det, og jobben starter i topplokket! Tenk for et grunnlag vi har! Så mye kunnskap om viktige ting for å klare oss i kampen mot kiloene. Jobber vi med topplokket først, så vil all kunnskapen om trening, og mat komme veldig naturlig, og vi vil kjenne på følelsen av å lykkes. 

Det er mange som sliter selv etter å ha nådd den store drømmen om å bli slank. Jeg blir nesten litt lei meg når jeg ser hvor mange det er som sliter, og spesielt er det mange som sliter av de som har gjennomført en slankeoperasjon. Det er en stor utfordring når ting ikke blir som man trodde på forhånd, og det er en stor utfordring når man på en måte starter litt i feil ende. Hodet MÅ være 1.prioritet. Er ikke hodet på plass, så vil man heller ikke lykkes, og man vil liksom aldri bli lykkelig selv i en slank kropp. Det er fortsatt noen som tror at overvekt kun handler om mat, og trening, men overvekt handler først, og fremst om følelser. Det er følelsene som styrer tankene våre, og adferden vår. Dette føler jeg at jeg vet alt om. Jeg vet hvor mye skam det er forbundet med det å være overvektig. Jeg har i så mange år skammet meg over overvekten, og jeg har følt så mye på skammen over at jeg aldri helt har klart å gjøre noe med det.

Du kjenner kanskje igjen følelsene? Skamfull, mislykket, ingen vilje – listen kunne vært lang. Man er så skamfull at man lager sine egne historier fulle av unnskyldninger som går på hvorfor man ikke klarer å gå ned i vekt. Det er alltid en grunn, eller ti til det. Det var denne boken jeg kunne ha skrevet om alle unnskyldningene jeg kunne komme med. Det var barn, mann som jobbet overtid, møter man skulle rekke, personer man måtte besøke, vond rygg, vond nakke, utslitt – man hadde alltid en unnskyldning, og jeg tror mange av dere har brukt akkurat de samme unnskyldningene, og jeg tror dere også kunne ha skrevet en bok om alt man faktisk kunne komme opp med for og kanskje slippe å føle så voldsomt på skammen. Jeg har aldri helt våget å spørre de rundt meg om de trodde på alle unnskyldningene, eller om de gjennomskuet meg. Jeg blir flau nok bare ved tanken på alt man kunne få ut av munnen. Vi er alle flinke med unnskyldninger, men jeg tror overvektige er flinkest i akkurat den klassen.

Jeg har alltid vært ei blid, og positiv jente. Alltid vært engasjert, alltid i farta. Jeg satt sjeldent på rompa, og bare druknet skammen over vekta med chips, sjokolade, og brus. Jeg har aldri levd på søppelmat, men klart jeg har gjort mye feil når vekten går opp istedenfor ned. Jeg har ett stort hjerte, jeg er en omsorgsperson, og kan jeg hjelpe til, så gjør jeg gjerne det. Jeg bryr meg veldig om de nær meg. Dessverre har jeg ikke vært like flink til å være glad i meg selv, og til å ta vare på meg selv. Jeg har ikke vært flink til å se, og kjenne etter hva jeg trenger, og hva som er godt for meg. Jeg har sånn sett nedprioritert meg selv, men det er heller ingen unnskyldning for at vekten har vært det den var.

Jeg skriver var, for ting har løsnet, og jeg vet at jeg aldri skal tilbake dit jeg var. Livet er så godt, jeg har knekt en kode, jeg skammer meg ikke, og jeg vet at lykken er noe helt annet enn tallene på badevekten. Jeg kommer aldri til å glemme den dagen jeg gikk inn til Line som drev med kognetiv terapi på Sørlandet Sykehus. Den dagen, og samtalene som fulgte forandret alt. Jeg så lyset. Det høres sikkert rart ut, men det var akkurat sånn jeg følte det. Jeg så meg selv, og jeg fant svarene jeg hadde søkt etter i så utrolig mange år. Ingen hadde tidligere sett meg. De så bare en tjukk person. Ingen tenkte at det var en grunn til at denne personen var tjukk. Den dagen jeg startet arbeidet i topplokket mitt, den dagen er en av de beste dagene i hele mitt liv. Jeg er evig takknemlig for at jeg våget å søke hjelp, og jeg er stolt over jobben jeg gjorde. For jobben har jeg selv gjort, men Line hjalp meg på veien. Foran meg satt en person som ikke gadd å høre på alle unnskyldningene, og som heller ikke trodde på alle unnskyldningene – jeg gjorde jo ting bare verre når jeg hele tiden unnskyldte meg, og løy til meg selv. Ingen kunne endre meg, ingen kunne endre mitt levesett, og mitt tankemønster for meg. Den eneste som kunne gjøre noe med det var meg selv. Takk, Line for at du hjelp meg å endre – hjelpen du ga, ordene du sa, de endret livet mitt. Jeg vil alltid være takknemlig.

Fortsatt veier jeg altfor mye, og fortsatt er der mange utfordringer. Sånn helsemessig, så hadde jeg sikkert hatt store gevinster om jeg gjennomførte en slankeoperasjon. Da hadde liksom de typiske livsstilsutfordringene vært blåst av banen på et knips, men det er vel også den eneste fordelen jeg ser for min egen del. En utrolig viktig fordel, men med ett utrolig godt treningsgrunnlag, og stor aktivitet, så håper jeg at utfordringene vil bli vasket bort sakte, men sikkert. Treningen gir meg en sterk, og god kropp, og jeg føler vel litt på denne gode følelsen av og endelig klare det jeg har prøvd på så lenge. Jeg klarer å bevise for meg selv at jeg kan lykkes. Jeg har lært så mye underveis, kunnskap jeg ikke ville hatt om jeg sa ja til operasjon den gangen. Jeg får kjenne mye mer på det og lykkes, det å mestre, og at det er meg selv som gjør jobben. Smilet, positiviteten, og gleden kommer rett fra hjertet nå. Topplokket mitt er mer, eller mindre i vater. Det utfordrer meg titt, og ofte, og sånn tror jeg alltid det vil være. Jeg håper helsemyndighetene nå snart ser hvor hjelpen må settes inn, og jeg håper du ser at din lykke ikke finnes i tallene på badevekta……Er det mulig å finne lykken? Absolutt! Er det fett å bli slank? Ikke nødvendigvis, men uansett, så er det så utrolig viktig at du starter jobben med vekten  i hodet ditt  for å få de varige resultater som vi alle er ute etter. Ingen kan si at det er lett i starten, men etter hvert så jobber man systematisk og bruker alle disse små verktøyene i hverdagen. Du kan det du trenger å vite om trening, og mat. Disse to tingene blir en stor, og god bonus når topplokket ditt er i vater. Vi fortjener å skinne!

I dag skal jeg på bloggen GI BORT EN  VALGFRI KJOLE FRA LEVOLUTION! Jeg har også ett SUPERTILBUD TIL ALLE LESERE av bloggen min. Levolution har ett stort utvalg av kjoler. Nå er det sånn at vi er på den tiden av året hvor vareutvalget fra vår/sommer kolleksjonen går raskt ned. Det kan bety at der er tomt for noen størrelser i de forskjellige kjolene. Det skal etter hvert når august kommer fylles på med masse nye høst/vintervarer, men der er likevel mange lekre kjoler i nettbutikken. Har du lyst til å vinne en valgfri kjole til de fine sommerdagene vi forhåpentligvis får? Husk at mange av kjolene også kan brukes som tunika til fine bukser, eller som tunika til en fin tights. Husk også at Levolution starter på str. 36, så her kan alle opp til str.52 være med være med i trekningen.



 

Dersom du vil være med i trekningen av en lekker, valgfri kjole, så legg igjen en kommentar på bloggen om at du gjerne vil vinne kjole. Gå gjerne inn på siden til Levolution, og fortell hva du synes om kjolene, og utvalget. Kanskje har du en favoritt? Du finner siden her : http://www.levolution.no/categories/kjoler   Dersom du er plussize, så finner du utvalget her : http://www.levolution.no/categories/pluss-size-48-52. Vi trekker en heldig vinner allerede til mandag. HUSK : Legg igjen størrelsen du bruker samt epostadressen din.

Som leser av bloggen min skal du også få ett helt fantastisk tilbud : I HELE 2017 kan du handle i nettbutikken til Levolution, og til enhver tid få 40% rabatt!! Dette gjelder også allerede nedsatte varer!!! Bruk rabattkode: heidirosanderlund17, og du vil få 40% rabatt på alt du handler ut året !! Levolution har også en fast frakt på kun 49 kr, så her kan du gjøre utrolig gode kjøp!! Sjekk ut den flotte nettbutikken her : http://www.levolution.no/

 

16 kommentarer
    1. Jeg er forelsket 😀 Fantastisk fine kjoler 😀😀 Jeg er forresten veldig enig med deg – der meste sitter mellom ørene! Og jeg tror ikke lykken stiger proposjonalt med at kiloene forsvinner.

    2. Igjen et bra innlegg. Enig i at lykken kommer av annet enn en slank kropp. Det ligger inne i en selv. Er nok mange som kunne trenge en time med en som kunne bidra til å se på seg selv som noe positivt. Jeg likte godt kjolene som de har på Levolution. Mange fine. Jeg elsker Orange. Str 46-48. Ønsker deg en fin dag og fortsatt fin påske. Hilsen Gunn

    3. Veldig interessant og tankevekkende lesning heidi!
      I dag “bet jeg meg merke i “: er ikke hodet på plass vil man heller ikke lykkes, og man vil liksom aldri bli lykkelig …..uansett kropp….!!!
      Ønsker meg gjerne en sommerkjole i 36:)

    4. For et utrolig tilbud du gir!! 40% rabatt!! – Jeg vil veldig gjerne vinne en kjole fra Levolution… ☺ 👍❤

    5. Det var en tankevekkende innlegg 😎Man får litt ” hjelp” til å tenke litt nytt☀️Å ellers så synes jeg tilbudet på 40% i nettbutikk høres fantastisk ut…(ikke noe flink å bestille på nett, da jeg er redd for at skapene fylkes av tøy som ikke var heilt riktig størelse likevel osv)…. men må bli flinkere kanskje til å tørre😜 Å sier gjerne JATAKK til å vinne en kjole… størelse 46/48😎Ha en fin dag🌹

    6. Et flott innlegg igjen Heidi. Får meg en vekker både titt og ofte av bloggen din. Blir glad av å lese den💙Og alle de flotte kjolene, det hadde vært fantastisk med ny sommerkjole. Str 44

    7. Som alltid flott skrevet og du har SÅ rett i dette ang slankeoperasjon. Hode er ikke operert . Lite fokus på hva som kan skje på sikt etter GBP , det trenger ikke komme bivirkninger før det er gått år !! Mye flotte kjoler der, i etterkant av GBP fikk jeg store problemer på lymfødem. Så en lang fin kjole har vært en glede å eie i str 52 . Fortsatt god pinse

    8. Jeg må først si st jeg elsker å lese bloggen din❤️Du setter ofte ord på mye av d j selv tenker men ikke finner ordene på, så takk🙌🏼
      Du r en inspirasjonskilde for mange, meg inkludert.
      Jeg har nå tatt mot til meg og startet på en livstilsendring og får oppfølging og hjelp på Easylife og gjett hva?! Det funker for meg😊
      Så takk for at du skriver og liv meg at du aldri slutter med det❤️
      Når det gjelder kjolen som du skal trekke ut her på bloggen din, så r j i tvil om størrelse, da kroppen min r i veldig endring. Vil tippe kanskje 46?

    9. Så enig og så vanskelig. Jobber med saken. Har funnet ut hvor de selger disse klærne,og det rr på Gjøvik. Er str 52 😘🍀

    10. Eirin Sørensen: Hei Eirin! Tusen takk for en helt fantastisk melding fra deg!! Jeg ble både rørt, og utrolig glad når jeg leste den. Den varmet masse, det skal du vite. Det å få tilbakemeldinger om at bloggen betyr noe for dere som leser den, det er en utrolig god følelse!

      Tusen takk for flotte, og varme ord. Det er helt fantastisk å lese at du også har startet din livstilsreise. At det også fungerer for deg er utrolig bra! Masse lykke til videre!!

      Når man får slike tilbakemeldinger som den fra deg så både inspirerer, og motiverer det meg til å fortsette å blogge 🙂

      Ønsker deg en nydelig 2.pinsedag.

    11. Godt skrevet🌻vær fornøyd med seg selv hvis helsa ellers er noen lunde bra. Blir vi lykkeligere eller et bedre menneske om en sliter seg ut for å være slank/mager🤔 da blir man iallefall ikke fornøyd. Levolution har skikkelig mye fint, og ikke bare store mørke “telt” kjoler. Ønsker str 46-48 🌻

    12. Det er ett kjempe bra innlegg!😊
      Jeg hadde faktisk tenkt på å ta slankeoperasjon, men jeg ville eller prøve selv med både endring av kosthold, pt og trening framfor å ta slankeoperasjon!👍
      Fra å være overvektig på 165 kg til å være slank kvinne på 75 kg og har brukt fire år på å komme meg ned!👏
      Det vil si at jeg har gått ned 90 kg tilsammen!👏
      Uten slankeoperasjon så er hodet mitt helt med hele tiden!🙂
      Ja, jeg har vært i evolusjon, avisa og se og hør!😉
      Så det går an hvis man har viljen til å endre sitt liv og det har ikke vært lett, men jeg har klart det!🤗
      Ja, jeg har litt løshud og har fått beskjed om at det er bedre å bygge opp muskler enn å fjerne løshud for hvis man blir syk så er det lettere å bygge opp muskler igjen enn noe annet!☺

    13. Trude: Tusen takk, Trude 🙂
      I likhet med deg, så var min plan også å ta en slankeoperasjon, men jeg ombestemte meg det jeg fikk timen til kirurgi.

      Må jo få gratulerer deg med ett helt fantastisk resultat!! For en jobb du ha gjort! Dette står det virkelig respekt av.

      Jeg har også klart å endre. Først og fremst tankegangen, noe som har vært alfa og omega for meg for å klare dette. Det er som du sier fullt mulig å endre livet sitt visst man faktisk ønsker det. Jeg har gått ned mellom 40-50 kg. Har ikke vært på vekta på en stund kan man si, så vet ikke nøyaktig 🙂 Jeg har fortsatt mange kilo som skal av, men jeg har fått ett nytt liv, jeg har fått selvtillit og en god selvfølelse. Jeg skinner istedenfor å gjemme meg bort.

      Masse lykke til videre!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg