Hurra for bukser med vidde

En av mine største utfordringer når det kommer til klær, det er utvilsomt bukser. Bukser er for meg et mareritt. Det å traske butikker på jakt etter bukser, og aldri finne noe, det er en helt grusom følelse å kjenne på, og det er noe jeg har gitt opp for lenge siden. Det har vært mange klumper å svelge når man innser at man har så store legger at ingen bukser passer. Tårer har det også vært, og masse sinne! Hvorfor meg?

Bukser med vidde har vært en mangelvare, og selv om det sikkert ikke er en haug her i landet som sliter med tømmerstokker som bein, så er det veldig mange som etterlyser bukser med vidde. En ting er oss som behøver vidde, en annen ting er alle de som faktisk liker bukser som er vidde. Jeg får stadig henvendelser fra lesere av bloggen som er fortvilet over at de ikke finner bukser som passer. Jeg stråler hver gang jeg leser at slengbuksen kommer tilbake, eller at moten sier vidde….men jeg blir like skuffet hver gang 🙁 Slengbuksen slik jeg tenker en slengbukse, den har jeg ikke sett siden 70 tallet, og bukser med vidder, det er fortsatt pølseskinn til meg. Jeg hater følelsen av pølseskinn. Bukser som klistrer seg inntil beina mine, det er en følelse jeg ikke orker å kjenne på. Pølseskinn viser også alt man helst ønsker å skjule. Beina mine har i alle fall partier som jeg ikke ønsker at offentligheten skal ta del i, så vide bukser et ett must for meg.

Det er leggene mine som er den største utfordringen, det er her det meste av lymfevæske har samlet seg, og det er her all denne herlige væsken bare brånekter å bevege seg videre – her er det full stopp! Dersom jeg skal kjøpe bukse i en butikk, så kan du tro det er ett vakkert syn når buksen sitter fint i lårene, så sitter de som pølseskinn i leggene, og så faller de ned i livet fordi de er altfor store. Vakkert. Veldig vakkert. Frustrerende. Veldig frustrerende.

Det er mye man lærer seg når man er vant til utfordringer i forhold til vekt, og kropp, og en av disse tingene er å skjule det man ønsker å skjule. Det er kanskje ikke alltid det å skjule ser like bra ut, men jeg tror jeg i dag er ganske flink til å kamuflere beina mine. Det er nok få som tror at beina mine er så store som de  faktisk er fordi jeg kun bruker vide bukser. For min del som ikke finner bukser i butikk, eller som ikke har funnet bukser til nå, så må jeg sy. Nå skal ikke jeg imponere med å si at jeg syr selv, for det gjør jeg ikke. Du skal lete lenge etter en person som er så lite flink med hendene som meg. Takk for at sydamer finnes.

Noe er i ferd med å endre seg når det kommer til bukser med vidde. Produsentene ser behovet, og har vel begynt å svare på etterspørselen. Det er utrolig moro å se at stadig flere begynner å produsere vide bukser. Jeg blir så utrolig glad! Et buksemareritt begynner å slippe taket, og det begynner å åpne seg muligheter. Det er en fantastisk følelse det og faktisk kunne få på seg ei bukse som ikke sitter som et pølseskinn. Det føles herlig og kunne ta på seg ei bukse som man føler seg vel i, og som man faktisk har kjøpt i en butikk. Jeg skal i ett senere blogginnlegg komme med tips til hvilke produsenter som har bukser med vidde. Det er veldig fint for dere som sliter med det samme som meg at dere har litt kunnskap over hvem som kan ha bukser til deg. Da er det bare å kontakte din nærmeste butikk for å høre om de har bukser fra de ulike produsentene, eller om de kan hjelpe deg å få tak i.

Jeg blir skikkelig glad når jeg kan kjøpe meg bukser! Da får jeg denne herlige lykkefølelsen! Akkurat denne lykkefølelsen fikk jeg denne uken når en pakke fra Alexis Mote kom i posten til meg. Jeg hadde sett de på nettet. Buksene med god vidde. I alle fall så de veldig vide ut på Alexis sin modell. Et håp ble tent, og jeg ventet i spenning på at buksene skulle komme. På Alexis kunne de fortelle at de aldri hadde hatt en videre buksemodell enn denne.

Buksene fra Alexis passet!! Er det rart man roper både hurra, og danser den berømte gledesdansen? Min bedre halvdel vet nå at jeg ikke har tørnet når han hører en bit galskap fra loftsetasjen. Det er en innmari god følelse når en butikk kjøpt bukse passer! Nå skal det sies at buksen sitter litt strammere i lårene enn de jeg vanligvis går i, men det gjør ingen verdens ting fordi tunikaene jeg går i er såpass lange at lårene ikke vises.

Buksene kommer fra den greske produsenten MAT. MAT er en spennende produsent, og jeg har noen av overdelene deres som jeg er innmari fornøyd med. MAT er veldig flinke på detaljer, og tøffe design. At grekere er så flinke med stormote, det husker jeg overrasket meg veldig. Man tror liksom ikke at store størrelser er ett stor behov i Hellas.

Buksene fra MAT kan brukes til både hverdag, og fest. Buksene er i 94% polyester, og 6 % elastan. Buksen har strikk i livet, og hele beinet er 80 cm fra skrittnivå. Nedover utvider den seg, og ender opp i 100 cm nederst. Buksene er i one size, og har en utrolig god pris på 549 kr. Buksene som kalles bukseskjørt finnes i to farger : Blått, og sort. Når buksene passer mine tømmerstokker, så er det mange som vil ha stor glede av denne buksemodellen. Buksene har en perfekt vidde, de sitter veldig fint, de er behagelige å ha på seg, og de har en god høyde i livet.

Er du på jakt etter bukser med god vidde, så anbefales buksene fra MAT på det varmeste. Jeg er veldig fornøyd. Du kan se buksene her : http://www.alexismote.no/p/underdeler/selskapsbukser/mat-bukseskjort-sort   , og her :  http://www.alexismote.no/p/underdeler/selskapsbukser/mat-bukseskjort-bla . Alexis har butikker i Oslo, og i Moss, men linkene jeg la ut her er til nettbutikken deres, en flott nettbutikk som er enkel å handle i. Skulle man ha behov for å returnere noe, så ligger der ved en returlapp som man klistrer på returen. Enklere kan det ikke bli. Eventuelle returkostnader er i fraktprisen på 79 kr som man betaler ved bestilling. Når buksene er bestilt, så kikk deg litt rundt i nettbutikken til Alexis. Her vil du finne masse flotte vårvarer : http://www.alexismote.no/index.php

I ett senere blogginnlegg, så skal du som nevnt få en del flere tips til bukser med vidde, og også bukser med rette bein som også en del etterlyser. Der er muligheter – benytt de 🙂

Følg meg gjerne på Instagram : heidirosander

3 kommentarer
    1. Det gleder meg langt inni hjerterota å tenke på alle dem du hjelper når du tar tak i en utfordring som f.eks vide bukser og mange mange andre utfordringer vi som er en størrelse for stor, sliter med!! Du får oss til å kjenne på at vi ikke er alene om problemene!! Tusen takk Heidi!!! Ellers så blir jeg så glad når du snakker om farger og du er så flink til å bruke dem!!Ha en kjempefin søndag!!

    2. Jorunn Skaar: Det er godt å vite at man ikke er alene med en utfordring. Det hjelper å vite at man er flere..,
      Det er godt at jeg gjennom bloggen min kan være med å hjelpe. For eg betyr det masse ??
      Takk, Jorunn for fine ord!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg