Se min kjole

Jeg går aldri i kjole. Eller aldri blir vel litt feil å si, men jeg går kun i kjole ved helt spesielle anledninger. Jeg tar på meg kjole når jeg skal i bryllup, barnedåp, eller spesielle jubileer. Utenom det, så har jeg aldri på meg kjole. Det er ikke det at jeg ikke liker kjoler, for kjoler er jo utrolig flott! Grunnen er mer at jeg ikke føler meg like komfortabel i kjole. Jeg er livredd for å vise beina mine! Jeg har ett par flotte todelte drakter i skapet. En flott lilla, og en nydelig sort. Dette er virkelig flotte selskapsklær som Snefrid Linge ved Snefrids Hus har sydd til meg. Nydelige lange skjørt med nydelige korsett overdeler, og kort jakke. Dette er virkelig flotte selskapsklær som jeg føler meg fin i når jeg har de på meg, men det blir jo hvert jubelår at jeg kler meg så flott liksom, og utover dette, så er der ikke kjoler i skapene mine. Nå lyver jeg vel litt igjen, for jeg har en kjole, en stripete sommerkjole som jeg fikk av ei venninne som ikke passet den lenger. Den sitter som et skudd på meg, og når jeg tar den på meg sånn helt for meg selv, så ser jeg veldig godt at vekten har gått ned masse de siste årene. Jeg skulle vel innviet kjolen for både 1, og 2 år siden, men jeg har vel egentlig kun hatt den på meg foran speilet, og uansett hvor fin jeg føler meg i den, så har ikke den  kjolen fått lov til å være med ut forbi døren ennå. Kanskje neste sommer?

Det er først, og fremst frykten for å vise tømmerstokkene mine som er årsaken til at jeg ikke går i kjoler annet enn ved disse helt spesielle anledningene. Beina mine tåler ikke dagens lys. I tillegg til tømmerstokker av noen bein, så bruker jeg jo kompresjonsstrømper. Det er vel ingen som ennå har uttalt at kompresjonsstrømper er vakkert! Om kjolen er så lang at den går i bakken, da kan den vurderes, for da blir jo ikke beina synlige. Kjole er jo så pent, så jeg fatter ikke hvorfor jeg skal tenke sånn, eller retter sagt, hvorfor jeg tenkte sånn. Her har det faktisk skjedd stor fremgang i hodet mitt, og måten jeg tenker på, for nå har jeg ikke bare lyst til å gå med kjole,  jeg skal gå med kjole! Hurra for hodet, og en ny måte å tenke på! Nå skal jeg ikke bare vurdere om jeg skal gå i kjole, nå SKAL jeg gå i kjole. Det er så mange lange kjoler på markedet at jeg slipper å være redd for å vise beina. Det er jo liksom fra leggene , og opp at jeg har et ødem, føttene mine bærer ikke preg av det, så føttene mine, de tåler dagens lys. At jeg går med støttestrømper, det får bare være. Jeg er heldigvis kommet der nå at jeg ikke bryr meg noen verdens ting om støttestrømpene blir synlige, og jeg bryr meg ikke om at støttestrømper ikke akkurat er verdens fineste strømper. Støttestrømpene gjør beina mine veldig godt, så da skal de være på, hver eneste dag, året igjennom, også når jeg får på meg kjole. I fjor sommer kjøpte jeg meg forresten ett flott skjørt hos Barbro på Nais i Lyngdal, og det har jeg brukt ganske mye. Ett langt, blått klokkeskjørt som henger klart i skapet til å brukes mer når det blir noe varmere i luften.

I klesskapene mine, så henger det også en ny kjole! Jeg har kjøpt meg kjole dere, og jeg gleder meg masse til å begynne å bruke den! Den er så fin! Jeg er innmari stolt over at jeg ikke bare har kjøpt meg en kjole, men at jeg også vet at jeg kommer til å bruke den. Jeg er jo ikke akkurat optimist når det kommer til å se fin ut i kjole. Der er det mye som skal klaffe, men den nye kjolen, den sitter så fint! Den har ett nydelig,behagelig stoff, den er lang, og den er fin både i farger, og design. Den nye kjolen er fra min store favoritt, Pont Neuf, og kjolen er fra deres vårkolleksjon. Er den ikke flott? Kjempefin å bruke både med, og uten noe over. På bildene har jeg, og flotte Ingrid fra Bærre Lekkert brukt dongerijakke over, og jeg synes det er to utrolig flotte plagg sammen! Nå kan våren bare komme – jeg er veldig klar for å sprade rundt i ny kjole! Kjolen fra Pont Neuf går fra str. XS til 3 XL, så denne kjolen er for kvinner i alle størrelser. Pont Neuf selges i mange butikker over hele landet. Din nærmeste forhandler kan du finne ved å ta kontakt med Pont Neuf, eller så hjelper jeg deg gjerne.


 


Dette skjørtet har jeg kjøpt meg. Skjørtet heter ” Dora.”
 

Så er der altså en ny, flott kjole på plass i klesskapene mine, og jeg har vunnet over tankene mine. Det at jeg faktisk har kjøpt meg en kjole som jeg også skal bruke, det er en utrolig stor seier for meg. Jeg er innmari stolt over at jeg har kommet så langt i den mentale prosessen. Da jeg var på motemessen på Fornebu, så viste Linda fra Pont Neuf meg også ett utrolig flott skjørt som er i vårkolleksjonen til Pont Neuf. Skjørtet var sort, det var langt, det var utrolig fint, men det hadde splitt. Splitt er vanligvis noe jeg hadde rygget langt unna, samtidig, så var skjørtet en smal modell som jeg aldri hadde trodd at jeg ville kle med mine store legger, og lår, men her ble jeg overrasket igjen. Selv om skjørtet var en del smalere enn klokkeskjørtet jeg kjøpte i fjor sommer, så satt det utrolig fint på meg. Splitten, den kan jeg også leve med. Så nå er der to skjørt, og to kjoler i skapene mine, og jeg har vunnet et par nye seire over meg selv. Snart skal jeg stråle i både kjoler, og skjørt, og jeg gleder meg! Selv for meg som ikke vil vise tømmerstokkene mine, så er der mange muligheter også når det kommer til og kunne bruke både kjoler, og skjørt. Jeg må jo ikke tre på meg miniskjørt, eller modeller som går til knærne. I butikkene finnes det mange kjoler, og skjørt som også kan passe til oss som trenger, og ønsker litt lengde.

Kjoler, og skjørt er flott dere! Jeg føler meg i alle fall både kvinnelig, og feminin når jeg får på meg kjole, eller skjørt. Jeg vet at mange av dere føler det akkurat slik jeg følte det når det kommer til disse plaggene, at man ikke kan bruke de pga av størrelsen vår, men det dreier seg om å finne den rette kjolen, og det rette skjørtet. Man er nødt til å finne noe man føler seg vel i, noe som føles godt å ha på seg. Jeg har ofte trodd at jeg vil bli større i kjole, men her dreier det seg om å finne den riktige modellen. Ofte er del vel sånn at man blir smalere i kjole… om man finner den riktige modellen. Når jeg våger, så håper jeg også dere andre våger. Jeg skal bruke både skjørtet, og den flotte kjolen, og jeg kjenner også at jeg er klar for flere kjoler. Fremover nå, så skal jeg stoppe ved kjolestativene, og ikke bare gå rett forbi, og det er en god følelse, og en stor seier!! Kjolen, og skjørtet er som jeg nevnte fra Pont Neuf sin vårkolleksjon, og den finner du her : http://pontneuf.dk/efteraar-2016/  Det er en utfordring med å bruke kjole, og skjørt, og kanskje kan noen av dere hjelpe meg her? Jeg kjenner at lårene fort kan gnisse mot hverandre, og jeg trenger et underskjørt med bein, eller en type kort bukse som jeg kan bruke under. Jeg har hatt et underskjørt med bein, men det ble fort altfor stort, og den skled opp slik at lårene gnisset i vei, og jeg hadde ingen beskyttelse. Jeg vil gjerne ha et plagg som beskytter lårene, og som sitter der det skal. Jeg ønsker ikke et hold in produkt, men det må likevel sitte godt. Kan noen hjelpe meg?

 

12 kommentarer
    1. God morgen Heidi. Jeg bruker kompresjons strømpebukse og kjole/skjørt. Du er en flott dame og kan helt sikkert gjøre det samme. Mine kjoler går til rett over kneet.
      Ha en strålende dag. Klem

    2. Hei! Jeg bruker alltid tights i sykkelshorts lengde under alle kjoler og skjørt 🙂 Null gnissing! 😉
      Hilsen renate(som jobber i butikken til Linda)

    3. Så stilig du er i det nye antrekket ditt!! Visst kan du bruke kjoler! Så flink du er med å kaste gammelt tankespinn! Ikke lett det der med å kvitte seg med negative tanker.

    4. Hanne R. Østenrød: Tusen takk, Hanne! Endelig er jeg der at jeg også kan bruke kjoler, og det er en god følelse 🙂 Det er deilig for hver negative tanke som forsvinner…men det tar tid. Håper du har Levolution nå 🙂 Ønsker deg en nydelig søndag!

    5. Renate: Hei Renate! Takk for supert tips!! Tights må jo være perfekt å ha under kjole, og skjørt, så nå skal jeg sannelig kjøpe meg tights i sykkelshorts lengde 🙂
      Ønsker deg en nydelig søndag!!

    6. Dagny Tanasa: Så utrolig moro å høre at du finner inspirasjon i bloggen min, Dagny Helen!! Skjørt, og kjole er utrolig fint, så nå gleder jeg meg til å bruke begge deler 🙂

    7. Gunn Holte: Jeg bruker i utgangspunktet ikke kompresjonsstrømpebukse, men strømper til knærne i klasse 4 tror jeg sannelig det er. Kan høre om jeg kan få strømpebukser som er i en annen klasse kanskje…men jeg har hatt strømpebukse en gang, og den skle ned hele tiden 🙁 Så her må man i alle fall ha de høyt opp i livet :-)Kjole til rett over knærne, det kan jeg nok aldri ha, men med god lengde, så blir det nok flere kjoler i skapet mitt 🙂

    8. Hei Heidi 🙂
      Har lest meg gjennom noen blogginnlegg hos deg igjen..
      Kjenner igjen dette med å ikke kunne / ville gå i så korte skjørt og kjoler eller kjoler generelt. Jeg går nå i korte skjørt og kjoler men det er kun med komperesjonsstrømpebukse på.. jeg har ei tykk strømpebukse som er flatved og ei rundstrikka som er tynnere og er akkurat lik ei anna strømpebukse bare at det er kompresjon i den. Den tykke bruker jeg som en thigts. Den tynne finnes i flere farger og er bestilt etter mål til meg i Tyskland. Jeg like best svart og har flere som jeg bytter i. Den svarte tynne går fint å bruke under lange skjørt og kjoler også. Men om sommeren når det er veldig varmt og jeg ikke klare å bruke k.strømpebukse går jeg bare i lange skjørt / kjoler. De må da gå helt ned til ankelen. Har noen slike kjoler som jeg bruker på sommeren som er kjøpt hos Zizzi og så har jeg et par stykker som jeg kjøpte på kjøpesenter i carlottenberg. Alle går nedom ankelen. De er ikke så fint stoff i.. men det er kjempe gode på og de følger kroppen litt så vi bli virkende mindre. Har også et par lange kjoler i lin som jeg har kjøpt gjennom ellos. De går også ned til ankelen. Mine kompresjonstrømpebukser er bestilt etter mål og laga slik at de er gode å ha på seg. De sklir ikke ned:) 🙂
      Klem

    9. Evelyn Ødegård: Hei Evelyn, og tusen takk for tilbakemeldingen!
      Jeg husker jo aldri om jeg har flatvevde, eller rundvevde strømper hehe, men jeg vet at jeg vel har klasse 4 i de strømpene jeg har nå. Veldig kjekt å høre at du også har tynnere strømpebukse med litt kompresjon. Det skal jeg sannelig sjekke med fysioteraputen min om der er muligheter for å få. Bare viktig at vi får de høye, og gode i livet 🙂
      Blir nok flere kjoler i skapene mine fremover. Bare jeg får de lange nok, så er jeg veldig komfortabel med kjole nå, og det er en god følelse 🙂 Klem

    10. Hei.
      Ble idag tipset om deg og din blogg. Ble imponert over hvor mange nydelige kjoler du hadde på deg. Likte spesielt den blårosede og den militærgrønne som var dandert med et grått skjerf med mønster i flotte farger.
      Ellers må jeg si at jeg går også med flatstrikket kompresjonsstrømpebukser i klasse 3. Får tatt mål helt opp til over navelen. Jeg går kun i kjole da jeg syns det blir for klamt med både strømpebukse og vanlig bukse.
      Jeg bor på Vega på Sør-Helgeland, men er ofte ute å reiser både til Trondheim og Oslo så det hadde vært supert å få tips hvor jeg kan finne disse to kjolene.
      Med neste hilsen
      Merete Walla

    11. Merete Walla: Hei! Den blårosede kjolen jeg hadde på bildet på bloggen, den er fra Pont Neuf. I Trondheim vet jeg ikke om noen har tatt den inn, men mye mulig at Bærre Lekkert på Melhus har den. De har en Facebook side hvor du eventuelt kan kontakte dem for å høre. Ellers vet jeg at Wilhelmines på Vikersund har den, og de sender gjerne til deg om du er interessert, og hjelper deg med størrelsen om du skulle være i tvil. Wilhelmines finner du også på Facebook. Alexis Mote i Oslo har den ikke, men mye mulig de kan ta den inn til deg. De har Facebook side, og hjemmeside. Kjolen er så flott, og utrolig herlig å ha på seg 🙂

      Den grønne kjolen du så, den er fra Nice Size i Drøbak. De finner du også på Facebook, og de har også sin egen nettbutikk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg