De berømte 10000

I høst skrev jeg et blogginnlegg om disse berømte 10000 skrittene som vi bør gå hver eneste dag. Skal man ned i vekt, så bør vi vel gå i alle fall 15000 skritt. Jeg husker at jeg skrev på bloggen en tidlig morgen slik jeg pleier å gjøre, og under God Morgen Norge, så dukket FRP politiker Bård Hoksrud opp, og fortalte at han nå hadde fått skritteller av sine kolleger fordi de var bekymret for helsen hans. De ville hjelpe han til å komme i bedre form. Målet var altså å gå disse berømte 10000 skrittene hver dag. Jeg husker jeg ble inspirert. Jeg ville også klare 10000 skritt hver dag. Mange dager er jeg oppe i 10000 skritt, og ofte er det de dagene hvor jeg tror at jeg kanskje ikke har gått så mange skritt. Det er som regel de dagene hvor jeg er mest fokusert at jeg ikke når 10000 skritt. Jeg har i alle fall erfart at det å vandre rundt på Sørlandssenteret for å få gjort alt man skal, da får man gått mange skritt altså, så kanskje jeg rett, og slett må dra mer på shopping 🙂 Så er det disse sløvedagene hvor skrittelleren nesten ikke beveger seg, for de dagene, de finnes de også 🙂


Foto : Stormberg
 

Det er ikke alltid så mye som skal til for å nå 10000 skritt. Jeg nevnte shopping, og her en dag hadde jeg flere ærender rundt på Sørlandssenteret. Vel ute i bilen, så hadde jeg gått nesten 6000 skritt, så det å nå disse berømte 10000 skrittene, det er absolutt mulig. En god tur ute i skog, og mark, det gir også mange skritt.Det var kanskje nå jeg skulle ha jobbet i helsevesenet hvor mange løper beina av seg. De har mange skritt hver dag. Etter at vi mistet pelsballen vår i sommer, og ble enige om at vi skulle være flinke til å komme oss mye ut på tur, så har vi vel ikke helt klart å holde det. Vi er ikke like aktive ute som vi var før, og noe må gjøres, også fordi det er så herlig å komme seg ut. Skritt telleren min har jeg på mobilen, og nei, den teller ikke skritt bare jeg rister på den slik noen tellere gjør. Dette har jeg testet ut, så den skal være rimelig til å stole på. Så nå er mer aktivitet, og flere skritt ett av målene mine. Denne uken, så fikk jeg gått meg en god tur i går. I dag skal jeg en tur i Baneheia etter jeg har gjort noen ærender i byen. I tillegg trente jeg med overvektsgruppen på mandag, trente bloggens treningsprogram hjemme i går, og i kveld er det ny trening med overvektsgruppen. Jeg føler jeg er der jeg skal være når det kommer til aktivitet, og trening. Kostholdet? Vel, det har vært helt greit. Jeg har i alle fall ikke spist søtt, og salt 🙂

Hva betyr det for helsen det å gå disse 10000 berømte skrittene? Er det bare noe som er funnet opp i håp om at en del av oss skal la oss lure til å være mer aktiv ? Det er kanskje ingen dyp forskning som ligger til grunn, men at det har stor betydning for helsen vår, det har det! Det er helse i hvert skritt. I følge det jeg har lest på nettet, så skal man i det man når 10000 skritt redusere risikoen for å utvikle diabetes – du utvikler en bedre insulinfølsomhet. For de av dere som har diabetes 1, el 2, så er jo nettopp det å få en bedre insulinfølsomhet viktig, og det kan igjen bety at du vil gå ned i vekt. Du forbrenner kalorier, styrker ryggmuskulaturen, får smalere midje, reduserer risikoen for å få hjerteinfarkt og diabetes og andre livsstilsrelaterte sykdommer. Du får lavere kolesterolnivå, økt benmasse, og reduserer risikoen for benskjørhet. Blodtrykket senkes. Å gå gir liten belastning på leddene, det reduserer stress, gir deg bedre søvn, bedre humør og forbedrer grunnholdningen din. Du kan gå hvor som helst og det krever ikke noe utstyr. Dessuten er det helt gratis!
Vi vet jo også at hverdagsaktiviteten er uhyre viktig, og vi kjenner alle til myndighetenes oppfordring om å være aktiv 30 minutter til dagen. 30 minutter aktivitet om dagen kan forlenge livet med flere år og har en rekke positive innvirkninger på ditt hjerte og karsystem. Tenk på det dere! 30 minutter til dagen kan vi alle klare om vi er funksjonsfriske, og disse 30 korte minuttene kan forlenge livet med FLERE år! Opp av sofaen – ut å gå!

All aktivitet utover det kroppen din er vant med vil ha positiv innvirkning på din kondisjon. Er du inaktiv og utrent vil 10.000 skritt om dagen bety mye for din kondisjon- til å begynne med. Etter hvert som kroppen blir vant til denne mengden aktivitet, og da må man gjerne øke belastningen, og kanskje gå disse 10000 skrittene i mer sammenhengende turer.  Når det gjelder kalorier, så sies det at man kan forbrenne mellom 4-600 kalorier ve då gå 10000 skritt. Det høres kanskje ikke så mye ut, men tenk for en helsegevinst du vil få! All aktivitet er bra aktivitet! Som jeg skrev litt lengre oppe i bloggen, så skal det faktisk ikke så mye til for å nå 10000 skritt. Man må vel egentlig bare tenke litt hvordan dagen vår er. Det å gå trapper, eller parkere bilen litt lengre unna der man skal, husarbeid er fint, lek med barna, noen flotte moves når man småtuster rundt i huset – mulighetene er mange i tillegg til en gåtur, og kanskje en treningsøkt. Ideelt sett bør du gå minst 10 000 skritt hver dag (oppfordrer Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) og Verdens Helseorganisasjon (WHO)) og i tillegg trene intensivt i 45 til 60 minutter to ganger i uken, da får du aller best effekt. Men klarer du å gå 10 000 skritt hver, vil du ha god helseeffekt. Jo raskere du går og mer andpusten og svett du blir, jo høyere helsegevinst får du.

Jeg er fortsatt motivert til å gå 10000 skritt så ofte jeg får det til. Hver dag vet jeg at det ikke blir, og det er helt greit, men dagene jeg klarer det skal bli i flertall. Hiver du deg på? Klarer du 30 minutter aktivitet hver dag, og disse 30 minuttene innebærer å gå, så skal jeg love deg at det blir skritt ut av det 🙂 Det å kjenne på denne følelsen som sier ” dette skal jammen jeg også gjøre ” – den følelsen er ganske så god å kjenne på. Det og plutselig sette seg et mål, og vite at dette er noe man kan klare å gjennomføre. Det å sette seg et mål, og kjenne at man gleder seg til å gå i gang – den følelsen er god altså 🙂 Kjenn på den – jeg lover deg at den er verdt å kjenne på 🙂

 

2 kommentarer
    1. Jeg prøver å følge treningsprogrammet ditt to ganger i uka. Skrittene har jeg greid nesten hver dag seks av sju dager for å være helt konkret

    2. Jeg: Så utrolig moro at du følger treningsprogrammet! Utrolig bra innsats på skrittene også. Jeg har liksom ikke helt nådd disse 10000 denne uken. Nærme, men likevel ikke nådd de. Jeg får gå på videre med friskt mot 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg