Disse 10000 skrittene

Her om dagen ble jeg inspirert. Jeg kjente på denne følelsen som sa ” dette skal jammen jeg også gjøre ” – den følelsen er ganske så god å kjenne på. Det og plutselig sette seg et mål, og vite at dette er noe man kan klare å gjennomføre. Det å sette seg et mål, og kjenne at man gleder seg til å gå i gang – den følelsen er god altså 🙂

SONY DSC

Jeg satt en tidlig morgen på bloggen min, og hadde som alltid God Morgen Norge som bakgrunn på tv’en her oppe i loftstuen. På sendingen dukket FRP politiker, Bård Hoksrud opp sammen med en, eller annen sekretær innen partiet. Sekretæren var bekymret for politikerens helse, og ønsket å hjelpe han til å gjøre noe for å komme i bedre form. Resultatet ble en skritt teller og et mål om å gå disse berømte 10000 skrittene hver dag. Gaven/hjelpen ble veldig godt mottatt av FRP politikeren, og han er nå godt i gang med å gå sine 10000 skritt hver dag, og skrittene er første steg mot en bedre helse.  Det var da det bare slo ned i meg : Dette vil jeg også gjøre. Jeg vil også gå 10000 skritt hver dag! Mange dager er jeg oppe i ett slikt antall, men jeg ser jo at det ikke er hver dag. Det er ikke hver dag jeg er like aktiv, og da kommer man ikke helt i nærheten av 10000 skritt. Søndag for eksempel var en helt sløv dag hvor jeg egentlig ikke gjorde noen verdens ting. Småpuslet litt i huset, så litt på tv, lagde mat, og sløvet. Jeg tror neppe jeg passerte 1000 skritt den dagen, og det er ikke akkurat noe å skryte av 🙂 Om jeg ikke når 10000 skritt hver dag, så skal jeg jammen gå det i alle fall 5 dager i uken, men målet må jo være å klare dette hver dag.

Det er ikke så mye som skal til for å nå 10000 skritt. Her om dagen vandret jeg rundt på Sørlandssenteret, gjorde en del ærender, og i bilen så jeg at jeg hadde gått nesten 6000 skritt, så det å nå disse berømte 10000 skrittene, det bør absolutt være mulig. Det var nå jeg skulle ha jobbet i helsevesenet hvor de løper beina av seg mange av de. Det blir mange skritt for disse hver dag. Etter at vi mistet pelsballen vår i sommer, og selv om vi sa vi skulle komme oss mye ut på tur, så er vi ikke like aktive ute som vi var før, og noe bør gjøres, også fordi det er så herlig å komme seg ut. Skritt telleren min har jeg på mobilen, og nei, den teller ikke skritt bare jeg rister på den slik noen tellere gjør. Dette har jeg testet ut, så den skal være rimelig til å stole på.

Hva betyr det for helsen det å gå disse 10000 berømte skrittene? Er det bare noe som er funnet opp i håp om at en del av oss skal la oss lure til å være mer aktiv ? Det er kanskje ingen dyp forskning som ligger til grunn, men at det har stor betydning for helsen vår, det har det! Det er helse i hvert skritt. I følge det jeg har lest på nettet, så skal man i det man når 10000 skritt redusere risikoen for å utvikle diabetes – du utvikler en bedre insulinfølsomhet. For de av dere som har diabetes 1, el 2, så er jo nettopp det å få en bedre insulinfølsomhet viktig, og det kan igjen bety at du vil gå ned i vekt. Du forbrenner kalorier, styrker ryggmuskulaturen, får smalere midje, reduserer risikoen for å få hjerteinfarkt og diabetes og andre livsstilsrelaterte sykdommer. Du får lavere kolesterolnivå, økt benmasse, og reduserer risikoen for benskjørhet. Blodtrykket senkes. Å gå gir liten belastning på leddene, det reduserer stress, gir deg bedre søvn, bedre humør og forbedrer grunnholdningen din. Du kan gå hvor som helst og det krever ikke noe utstyr. Dessuten er det helt gratis!
Vi vet jo også at hverdagsaktiviteten er uhyre viktig, og vi kjenner alle til myndighetenes oppfordring om å være aktiv 30 minutter til dagen. 30 minutter aktivitet om dagen kan forlenge livet med flere år og har en rekke positive innvirkninger på ditt hjerte og karsystem. Tenk på det dere! 30 minutter til dagen kan vi alle klare om vi er funksjonsfriske, og disse 30 korte minuttene kan forlenge livet med FLERE år! Opp av sofaen – ut å gå!

All aktivitet utover det kroppen din er vant med vil ha positiv innvirkning på din kondisjon. Er du inaktiv og utrent vil 10.000 skritt om dagen bety mye for din kondisjon- til å begynne med. Etter hvert som kroppen blir vant til denne mengden aktivitet, og da må man gjerne øke belastningen, og kanskje gå disse 10000 skrittene i mer sammenhengende turer.  Når det gjelder kalorier, så sies det at man kan forbrenne mellom 4-600 kalorier ve då gå 10000 skritt. Det høres kanskje ikke så mye ut, men tenk for en helsegevinst du vil få! All aktivitet er bra aktivitet! Som jeg skrev litt lengre oppe i bloggen, så skal det faktisk ikke så mye til for å nå 10000 skritt. Man må vel egentlig bare tenke litt hvordan dagen vår er. Det å gå trapper, eller parkere bilen litt lengre unna der man skal, husarbeid er fint, lek med barna, noen flotte moves når man småtuster rundt i huset – mulighetene er mange i tillegg til en gåtur, og kanskje en treningsøkt. Ideelt sett bør du gå minst 10 000 skritt hver dag (oppfordrer Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) og Verdens Helseorganisasjon (WHO)) og i tillegg trene intensivt i 45 til 60 minutter to ganger i uken, da får du aller best effekt. Men klarer du å gå 10 000 skritt hver, vil du ha god helseeffekt. Jo raskere du går og mer andpusten og svett du blir, jo høyere helsegevinst får du.

Jeg er klar for 10000 skritt – er du ?

Følg meg gjerne på Instagram : heidirosander

4 kommentarer
    1. Tar utfordringen din jeg Heidi 😀
      Selv har jeg kjøpt meg et Polar (A360?) En smal aktivitetsmåler som jeg er kjempe fornøyd med. Den måler pulsen på håndleddet og i tillegg til skritt måler den intensitet på aktiviteter, søvn etc.
      Den er innstilt på noen aktiviteter, men en kan også legge til andre aktiviteter eller slette de som ligger inne og en ikke har behov for.
      De anbefaler 10.000 skritt daglig for bedre helse, MEN 15.000 skritt daglig for å redusere vekten ☺ selvfølgelig må en jo passe på det en spiser også 😄
      Ha en herlig dag i gråværet.

    2. Jeg kom ikke opp i 10.000 hverken i går eller i dag, MEN jeg hadde rundt 1000 skritt mer i dag enn i går. 💪
      Lykke til med dine skritt 😀

    3. Barbie: Jeg har nok ikke fått gått mine 10000 skritt ennå…denne uken ble en helt annerledes uke, så da har jeg dessverre ikke fått gått disse skrittene som jeg hadde satt meg som mål…men nå ser det ut til at jeg kan konsentrere meg om skritt, og trening igjen 🙂

      Lykke til med skrittene, Barbie – jeg kommer etter 🙂

    4. Heidi, det er ikke alltid alt går helt etter planen og det er fint å evt sette et delmål. 🤔
      Ok, så kommer jeg ikke opp i 10.000 skritt enda, men hvis jeg tar 7-800 skritt denne uken, så øke til 10.000 skritt neste uke. 🤗
      For mitt vedkommende så ser jeg ikke på det som noe nederlag å ikke komme opp i 10.000 skritt hver dag denne uken, men klapper meg selv på skulderen for hver dag jeg nærmer meg og gjør det bedre enn dagen før. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg