Under Spanias himmel

Ei fantastisk uke i Spania er over, og jeg er så utrolig glad for at uken ble så vellykket på alle områder. Jeg har virkelig kost meg under Spanias himmel, og uken ble fylt med akkurat det vi ønsket. Endelig har jeg fått oppleve den delen av å reise til varmen som de fleste higer etter, nemlig det å bade! Jeg har gått rundt i den flotte, nye, og rosa badedrakten min uten og måtte tenke på at noen ville kikke på meg. Jeg har ikke gått rundt slik i badedrakt på evigheter. En selvfølge for de fleste, men ikke for meg. Noen vil kanskje ikke helt skjønne hvorfor dette oppleves som lykke for meg, men det var nettopp følelsen av lykke jeg kjente på hver gang jeg tok på meg badedrakten, og gikk ut i badebassenget, et badebasseng som vi ikke trengte å dele med noen. Huset hadde høye, spanske murer, så ingen kunne ” kikke inn ” til oss. Jeg kunne ligge på solsengen uten å kjenne på den ekle følelsen av at ” alle ” kikket på tømmerstokkene mine – det er lykkefølelse det! Jeg har ikke badet så mye på mange år. Hver dag ble det bading, og jeg kan ikke beskrive hvor godt det var å være i vannet. Bare lukke hele verden ute, og nyte vannet.

Det var et blogginnlegg om nettopp bading i Syden, eller mangel på bading i Syden som gjorde at vi nå hadde denne fine uken i Rojales som ligger noen minutters kjøring fra Torrevieja. Vi fikk låne ett fint hus der med eget basseng som vi både kunne leke, og svømme i. Det var moro å være litt barn igjen, og leke i bassenget, og det var godt og bare ligge der, og virkelig nyte både sol, og ikke minst ett deilig vann på rundt 25 grader. Takk til Hilde, og broren Roy for en flott uke – dette satte vi virkelig pris på! Vi fikk en uke med en god blanding av bading, sol, og opplevelser. Det er en herlig følelse med et morgenbad, for så å nyte en god frokost før man  opplever en del av områdene rundt der vi bodde. Etter noen timer på farta var det hjem til sol, og basseng igjen før vi gikk ut for å spise en bedre middag. Gode dager hvor man virkelig fikk ladet batteriene, og hvor man virkelig fikk en god dose D vitaminer som i alle fall min kropp har mangel på. Vi var på safari, og besøkte den flotte byen Altea hvor vi virkelig fikk gått trapper. Vi var på utendørs shoppingsenter, vi var i Alicante, vi tok seightseeingbusser, og seightseeingtog, vi var på markeder – vi hadde virkelig flotte, og opplevelsesrike dager.Jeg fikk virkelig brukt sommerklærne mine i Spania. Vi hadde nydelig vær fra vi kom til vi dro, og vi temperaturen lå på rundt 30 grader. En dag var vi oppe i 34, og en dag nede i 28. Kveldene var også nydelige, og det var utrolig flott å kunne sitte ute ved bassenget til langt på natt. Jeg fikk brukt både sommertoppene, kjolene, og skjørtet mitt. Badedrakten ble masse brukt, og jeg har nok aldri brukt ei badedrakt så mye som denne uken her. Nå er den vasket, og skal legges bort, men jeg håper den kan tas frem igjen etter hvert, kanskje på en ny Spaniatur etter hvert. Dette ga virkelig mersmak!

Jeg hadde gruet meg til ett par ting foran denne turen. Det ene var hvordan flyturen frem, og tilbake ville gå, og det andre var hvordan lymfebeina mine ville oppleve såpass varme dager. Mange med lymfeødem sliter med beina når de er i varmen, så jeg gruet meg til å se om beina ville bli enda mer tømmerstokker enn de er til vanlig. Begge delene ble en utrolig positiv opplevelse! Flyturen vil jeg blogge mer om senere nettopp fordi denne Spaniaturen ble en utrolig flott flyopplevelse for meg. Jeg som hadde gruet meg så, angsten tok skikkelig tak i meg i tiden før avreise. Dagen før vi dro var det nesten så jeg hyperventilerte bare ved tanken på at jeg snart skulle opp i et fly. Angst, og fobi er virkelig stygge saker, og jeg kunne ikke se hvordan jeg skulle ” overleve ” to flyturer på en uke. I forkant hadde jeg prøvd hypnose, og fredagen før vi dro, så hadde jeg oppfølgingssamtale med landets beste flyskrekkteraput, Petter Corneliussen ved Flight Clinic. Den samtalen med Petter, den ble ” redningen ” min. Vi gikk igjennom det jeg tidligere hadde lært, han ga meg viktige stikkord for å føle meg trygg i luften, og han var både streng, og bestemt med meg. Her var det ingen silkehansker på, og det var akkurat det jeg trengte. Ingen stakkars deg, men med en klar beskjed om at det var meg selv som bestemte hvordan turen ville bli. Viktig fokus var også å skille mellom det som er farlig, og det som kanskje er litt ubehagelig. Telle til 60 ved takeoff, og erkjenne at turbulens ikke er noe man kan gjøre noe med. Turbulensen er der, og kan være ubehagelig, men den er aldri farlig. Jeg hadde en helt fantastisk flytur både ned til Alicante, og hjem igjen til Gardermoen. Omtrent ikke noe turbulens nedover, litt turbulens hjemover, men det er en fantastisk følelse å kjenne på at turbulensen som var, den gjorde meg ikke livredd. Jeg kjente ikke på angsten! Mer turbulens ville sikkert fått pulsen til å gå oppover, men jeg har faktisk troa på at fokuseringen min ville ha hjulpet en hel masse. Det er en prosess dette, men jeg vet det er håp, og jeg vet at jeg ikke hadde kjent på samme angsten om jeg skulle gått opp i fly i dag. Er du som meg, så ville jeg ha gjort noe med det…for det er mulig å få det så mye bedre. Du kan lese mer om Flight Clinic her : http://www.flightclinic.com/


Hurra – vi har landet i Alicante!
 

Lymfebeina mine hadde også en flott Spaniatur, og det var også en utrolig flott opplevelse. Jeg hovet ikke opp i beina slik mange gjør i varmen. Jeg hadde på kompresjonsstrømper hele dagen, og kastet de av på ettermiddagen, og da ble de av. Jeg kjente faktisk at beina hovet mindre opp enn de ofte gjør her hjemme når jeg kaster kompresjonsstrømpene. Jeg måtte riktignok trekke en del i skyggen, for det var virkelig hot midt i solsteiken, men det dvelet jeg ikke noe ved. Jeg opplevde også hvor utrolig godt det var for lymfebeina mine og være i vannet. For mine bein, så ble vannet en utrolig god medisin, og en utrolig god behandling, så jeg ser at jeg absolutt burde ha brukt en del tid i vannet her hjemme også, og jeg kjenner på at jeg nok burde vært i Aquarama, men der tror jeg ikke jeg er tøff nok … i alle fall ikke ennå…. Historisk ble det også når jeg gikk i den nyinnkjøpte sommerkjolen i Spania. Utrolig deilig å ha på seg noe som var så tynt, og svalt, og slippe langbukser! Alt i alt så ble Spaniaturen 100% vellykket avreise til hjemkomst. Jeg opplevde positive ting som jeg virkelig trengte, jeg brøt noen barrierer, og jeg våget. Jeg reiser gjerne til Spania igjen, og jeg håper det ikke blir altfor lenge til neste tur. Hurra for varme, for eget basseng, for sommerkjole, og vellykkede flyturer!! Hurra for meg!!

 

6 kommentarer
    1. Forstå deg veldig godt på alle punkter. Eg he endelig lært å ikKE bry meg når andre ser på meg. Tok meg 10-år som overvektig, går litt opp å ned i vekt. Så har vært på normalvekta, men e gikk fort opp ijen. Å nå nyter eg Spania, Mallorca med kjæresten for all første gang. Vi bor på hotell med bare 60+ så her bryr eg meg slettes ikke😆

    2. siri: Hei Siri! Det å jobbe med hodet, det er utrolig viktig, og endelig, så begynner jeg også så smått å endre en del viktige tanker. Jeg våger mer, og jeg ser at jeg bryr meg en del mindre om en del ting. Har ennå en vei å gå, men jeg har tro på at jeg skal komme dit at jeg egentlig bryr meg lite 🙂 En uke i Spania med eget basseng, det var bare så deilig! Dit skal jeg tilbake. Lenge siden jeg har badet så mye 🙂 Håper ferien er nydelig på Mallorca!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg